Meer dan de helft van de mensen over de hele wereld gebruikt nu een of andere vorm van sociale media. Voor bedrijven betekent dit dat het mogelijk is om bijna elk type consument op deze platforms te bereiken. Er zijn talloze sociale websites, apps en platforms beschikbaar, allemaal met verschillende functies en niches. Elk bedrijf moet dus zijn eigen socialemediamix creëren die is gericht op zijn doelklanten.
Dus wat zijn op dit moment de meest populaire sociale-mediasites? Hieronder vind je een lijst met de meest populaire sociale-mediasites met verschillende functies, niches en gebruikersbases.
Ah, Instagram, de thuisbasis van influencers, merken, bloggers, eigenaren van kleine bedrijven, vrienden en iedereen daartussenin, heeft Instagram meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers overtroffen. Als je je afvraagt of een zinvol deel van je publiek tijd op het platform doorbrengt, is het antwoord vrijwel zeker een volmondig ja.
Wie zit er op Instagram (en waarom): Instagram is een van de populairste sociale-mediaplatforms voor tieners en jonge volwassenen geworden. Het gebruik van de app neemt langzaam af met de leeftijd, maar blijft consistent voor zowel mannen als vrouwen.
Facebook is een van de meest herkenbare social media platforms ter wereld. Met 2,7 miljard maandelijkse actieve gebruikers maakt meer dan een derde van de wereldbevolking gebruik van Facebook. Facebook, opgericht op 4 februari 2004, is door de jaren heen consequent geëvolueerd om aan de behoeften van zijn gebruikers te voldoen en nieuwe gebruikers aan te trekken. Het gaat onder meer om de overname van Instagram en WhatsApp. Bedrijven kunnen hun eigen pagina's, groepen en evenementen maken. Facebook biedt ook gerichte advertentiemogelijkheden voor diegenen die de zichtbaarheid voor specifieke consumenten willen vergroten.
Vandaag de dag ziet TikTok naar verluidt meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers, wat het meteen tot de beste sociale-mediaplatforms ter wereld plaatst in termen van pure gebruikerscijfers.
Wie is er op TikTok (en waarom): Ongeveer 50% van het publiek van TikTok is jonger dan 35 jaar, en het grootste deel van dat publiek is tussen de 16 en 24 jaar oud. De inhoud die het beste werkt op TikTok: vermakelijke, interessante, komische en soms onzinnige korte video-inhoud, meestal op het ritme van populaire liedjes. Denk aan leuke, pakkende content in muziekvideostijl.